Az iskola története
A református egyházközség korabeli feljegyzései szerint Szerepen az egyházi iskola 1631 óta működik. Először egy tanulócsoportot, a XIX. század második felétől két tanulócsoportot szerveztek. Ebben az időben a falut körülvevő tanyákon – elsősorban a hétvégéken- is folyt iskolai oktatás.
A szerepi általános iskola 1948-ban állami igazgatás alá került. Ettől az időtől kezdve indult be a hat évfolyamos képzés, mely három összevont tanulócsoportban történt.
A gyermeklétszám fokozatos növekedése indokolttá tette, hogy az 1950-es évek elején a faluban egy új két tantermes iskolát építsenek. Innentől kezdve az oktatás négy épületben történt, melyek a falu különböző pontjain helyezkedtek el. A tanítás váltott műszakban folyt, délelőtt, délután egyaránt.
Ezen az állapoton javított az 1989-ben átadott új négy tantermes iskola mely lehetővé tette a váltott műszakú oktatás megszüntetését. Ugyancsak ettől az időtől kezdve vált lehetővé a faluban egy tornaszoba kialakítása, mely részben pótolta a tornaterem hiányát.
Az igazi minőségi javulás 2005-ben következett be, mikor sikerült beépíteni a már meglévő iskola tetőterét, így ettől kezdve a tanítás egy épületben zajlik.
Az általános iskolát 1990 óta a helyi önkormányzat tartja fönt, azóta az óvodán kívül a könyvtár is az iskolához tartozik. Az iskola így többcélú intézményként működik.
Helyzetelemzés
Szerep, a kb. 1600 lakosával hátrányos helyzetű településnek mondható. Az 1990-es önkormányzati választások óta önálló község. A faluban minimális a munkalehetőség. A családok zöme nehéz anyagi körülmények között él. A jelenlegi 157 tanulónk zömmel halmozottan hátrányos helyzetű. A családok rosszabbodó körülményei hatással vannak az iskolára is. Ennek következtében:
- Növekszik a nehéz körülmények között élő hátrányos helyzetű tanulók száma.
Az iskolának fel kell vállalnia a felzárkóztatást, a tudás igényének felkeltését, a viselkedéskultúra megalapozását és a tehetséges tanulók tehetség gondozását.
Az értékek az iskolai évek előrehaladásával átrendeződnek. Megjelennek a képesség szerinti arányeltolódások, amelyek egyre inkább szükségessé teszik a differenciált pedagógiai módszerek alkalmazását. Minthogy a tanulók fejlődésének üteme egyenetlenné válik, differenciált óravezetéssel, egyéni képességfejlesztéssel, szakkörökkel, versenyekre való felkészítéssel, valamint a felzárkóztató foglalkozások hatékonyságának növelésével adhatunk nagyobb segítséget a továbbhaladáshoz. A legsúlyosabb veszély, hogy egyre jobban fokozódik az iskolába járó gyerekek közötti esélyegyenlőtlenség. A család sok esetben nem képes biztosítani azokat a feltételeket, amelyek segíthetik, ösztönözhetik, a gyerekeket a középiskolai végzettség megszerzéséért. Ezért tartottuk szükségesnek a képesség kibontakoztató foglalkozás bevezetését.
Az iskola tanulóinak létszáma kb. 160 fő lesz az elkövetkezendő években. Az átlagos osztálylétszám kb. 20 fő körüli lesz. Ez a szám az oktató-nevelő munkának optimális feltételt jelent. Csakhogy az átlagnál nagyobb ütemben nő a roma gyerekek száma, náluk pedig általánosságban megállapítható, hogy a családból súlyos szociokulturális hátrányokat hoznak. A hátrányok leküzdése pedig a 20 fős osztálykeretek között is erősen kétséges.
Az iskolának a maga sajátos eszközeivel enyhíteni kell a tanulók családból hozott hátrányait,tompítani kell a rossz szociológiai folyamatok káros hatásait. Ennek kompenzálására iskolánkban 2006. február l-től bevezettük a kompetenciaalapú oktatást, mely az alábbi kompetencia-területekre terjed ki.
- szövegértés
- matematika-logika
- életpálya építés
- szociális életvitel
Tárgyi feltételek:
Tárgyi feltételeink jelentős mértékben javultak. Az utóbbi években beépítésre került a Kossuth úti iskola tetőtere, így minden tanulócsoport ebben az iskolaépületben, jó körülmények között tanul.
A testnevelés órák megtartására továbbra is a tornaszoba áll rendelkezésre. Bár a tornaszobát és az épületét átalakították, felújították, mérete továbbra sem felel meg az elvárható normáknak. Az ebédlő megépítésével kulturált körülmények között étkeznek tanulóink. A szemléltető eszközökkel való ellátottságunk jónak mondható.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetésével olyan eszközöket sikerült megvásárolnunk, amelyek az oktatás hatékonyságát segítik szolgálni (projektor, lap-top, interaktív táblák)
Személyi feltételek:
Az iskola pedagógusai valamennyien főiskolai végzettséggel rendelkeznek. Szakos ellátottságunk 100%-os.
Elkészült az iskola továbbképzési terve, mely igyekszik a kívánalmaknak megfelelő irányban terelni a pedagógusok továbbképzésben való részvételét.
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai
Iskolánk kiemelt pedagógiai és oktatási területei és a kulcskompetenciák fejlesztésének kapcsolata
A családok közötti anyagi, szociális, kulturális különbségekkel nem tudjuk megszüntetni, de felvállaltuk a különböző háttérrel és adottságokkal rendelkező gyerekek fejlesztését, együttnevelését.
A pedagógiai gyakorlat olyan irányú fejlesztését tűztük ki célul, amely hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását, különösen a roma és tanulási nehézségekkel küzdő tanulók hátrányainak csökkentését, továbbtanulási esélyeik javítását szolgálja. Intézményünkben ismeretlen a szegregáció és diszkrimináció.
Iskolánkban a roma és nem roma gyermekek együttélése természetes, egymást egyenrangúnak tekintik. Nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy a tanulók között meglévő esélyegyenlőtlenséget mérsékeljük. Intézményünkben részben állnak rendelkezésünkre olyan tárgyi feltételek, amelyek segítségével a gyerekekhez alkalmazkodó, hatékony oktatás megvalósítható lenne.
Olyan környezetet kívánunk nyújtani a gyerekeknek – akiknek ez otthon nem adatik meg – amely a továbbtanulás irányába tereli őket, és hatására a tanulás érdekessé, fontossá válik számára.
A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikertelensége különböző problémák egymással összefüggő és egymásból építkező csokrára vezethető vissza. Ezek közé tartozik például a rossz szociális helyzet, a szülők aluliskolázottsága, az alkalmazott programok és pedagógiai módszerek alkalmatlansága. Ezen hátrányok leküzdésére, tompítására igyekszünk megoldást találni, programokat kidolgozni és végrehajtani.
Az iskolánkban közösen elfogadott értékeink:
- tolerancia, türelem, egymás tisztelete, megbecsülése, elfogadása
- humanizmus, szeretet, elfogadás
- becsületesség, igazságosság, őszinteség, bizalom
- a természet tisztelete, védelme, környezetünk megóvása a jövő nemzedék számára
- önfegyelem, önismeret, példamutatás
- pontosság, igényesség és kitartás a munkában
- a tudás, a munka, az értékteremtés megbecsülése
- önállóság, szabadság, mások szabadságának tisztelete
- esztétika, művészeti értékek, az egyetemes és nemzeti kultúra tisztelete
- derű, humor, mely átsegít a gondokon
Pedagógiai nevelő-oktató munkánk során az előbbiekben felsorolt értékek közvetítését alapfeladatnak tekintjük, nevelő-oktató munkánkat ezen értékek mentén végezzük.
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka alapelvei
- A képességek differenciált fejlesztésével a szerepi gyerekek sajátos adottságainak megfelelő képességkibontakoztatása.
- Szociokulturális hátrányok mérséklése, hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása.
- Kommunikációs kultúra fejlesztése, kiemelten az egymás közötti érintkezés kultúrája.
- Kreativitás fejlesztése, gyors és lényeglátó megfigyelés – megbízható tartós emlékezet – absztrakt logikai szintű gondolkodás.
Az iskolában folyó nevelő-oktató munka céljai,feladatai
- A tankötelezettség nyolc évfolyamán differenciált módon valósítható meg intézményünk általános iskolájának oktató-nevelő munkája előírt közös, általános fejlesztési követelmények teljesítése.
- Mindenki számára biztosítani az alapkészséget, melyek a társadalomba való beilleszkedéshez és a folyamatos ismeretszerzéshez szükségesek. Halmozottan hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel küzdő tanulóinknak a minimális teljesítmények elérése. Gyorsan haladók számára az ismeretek teljes feldolgozása, a képességek és jártasságok magasabb szintű kialakítása. Tiszteletet ébreszteni az emberi értékek iránt, a természet, az épített környezet és kultúra értékeinek megbecsülése, védelme. Legfőbb célkitűzésünk, hogy az eltérő képességű és szociális helyzetű tanulóink együttnevelését – oktatását maradéktalanul megvalósítsuk.
Célunk továbbá:
- időben felismerni a tanulók hátrányos helyzetét
- megnyerni a szülőket a tanulók együtt nevelésére
- elérni,hogy eredményesen befejezzék az általános iskolát, majd a középiskolát
- sikeresen tudjanak piacképes szakmát választani
Közvetlen célok:
Az egészséges kulturált életmódra nevelés , a harmonikus életvitelt megalapozó szokások kialakítása, a tanulók cselekvő részvételével.
A társadalmi eredményességre vonatkozó értékek tudatosítása:
- fegyelmezett és kitartó tanulás
- fogékonyság minden szépre, jóra
- önművelődési igény, gyakorlati igényesség
- munkára nevelés
Egyetemes és nemzeti kultúránk legjellemzőbb és legnagyobb hatású eredményeinek ismerete. Szerep múltjának, emlékeinek, jelenének megismertetése, hagyományainak ápolása, egészséges lokálpatriotizmus kialakítása.
Tanulóink jelenleg 8 tanulócsoportban tanulnak. Az 1. és 2. osztályosok egész napos oktatásban vesznek részt. A 3. 4. 5. osztályosok részére szülői igények alapján biztosítjuk a délutáni tanulás lehetőségét. Az 1. és 5. évfolyamon bevezettük a mindennapos testnevelést, és a többi évfolyamon is biztosított a mindennapos testmozgás.