Digitális témahét 2017

A Digitális témahét keretében a „Lovagi játékok” projektet valósítottuk meg közösen a 3. – 4. osztályos gyermekekkel. A két csoport létszáma 24 fő. Minden tanuló aktívan részt vett a foglalkozásokon. A témahetet 3 pedagógus irányította, Kovács Katalin, Kiss Linda és Daróczi Zsolt. Ők segítették és irányították a gyermekek tevékenységét. A projekt megvalósítását magyar, ének, technika, rajz, testnevelés óráin, valamint napközis foglalkozások keretében teljesítettük. Összesen 25 órában dolgoztuk fel a kitűzött feladatokat. Egyéni, csoportos és páros munkaformákban dolgoztunk. A projektet fényképekkel dokumentáltuk, prezentációkat készítettünk ismereteink bővítéséhez. A gyermekek számítógépes alkalmazások használatával végezték a feladatok egy részét. Elkészítettük a hét krónikáját és minden nap végén értékeltük a csoportok és egyének munkáját. A hétvégi összegző értékeléssel zártuk a projektet, majd a lovaggá ütést követően személyre szóló oklevéllel jutalmaztuk a gyermekek munkáját.

1. nap:  Projektnyitó

Tájékoztattuk a gyerekeket a projekt feladatairól és céljairól. Kialakítottuk a csoportokat és megbeszéltük az értékelés menetét. Bemutatásra került a Classdojo alkalmazás, melynek segítségével a csoportoknak lovagi nevet adtunk és a nap végén koronaosztással jutalmaztuk a szorgalmas gyerekeket. Ezen felül a csoportok megfogalmazták mit várnak a projekttől.

  1. Sokat fogunk tanulni.
  2. Érdekes dolgokat fogunk Mátyás királyról tanulni.
  3. Nagyon jól fogunk szórakozni.
  4. Játszva fogunk tanulni.
  5. Új dolgokat próbálhatunk ki.
  6. Sokat fogunk rajzolni, kézműveskedni.

Fürtábrát készítettünk Mátyás királyról, előzetes tudásuk alapján. Elsősorban tulajdonságokat soroltak fel: jószívű, becsületes, igazságos, nagy orrú, apja Hunyadi János, Kolozsváron született, Délután mesenézéssel folytattuk a projektet. „Mátyás király és az igazmondójuhász” ezt követte a mesefeldolgozása csoportos munkában. Majd a történet mondanivalóját fogalmazták meg.

  1. A becsületesség a legfontosabb erény.
  2. Az igazság mindig győz.
  3. Az igaz szónak meglesz a jutalma.
  4. Az ígéret szép szó, ha betartják úgy jó.

IMG_20170407_153208

A képre kattintva megtekinthető a teljes galéria.

2. nap

Felelevenítettük előző napi ismereteinket, ráhangolódtunk a foglalkozásra. Ma egy ismeretterjesztő szöveggel ismerkedtünk meg, amely Mátyás krónikáiról szól. Nagyon sok új ismeretet kaptak a gyerekek, megismerték mi is a corvina, milyen részei vannak, kik készítették, hogyan került Magyarországra, hogyan nézett ki Mátyás Corvinája, hány darab volt, mennyi maradt meg és ma hol találhatók. PPT előadással egészítettük ki az olvasottakat. Délután megnéztük az „ Egyszer volt Budán kutyavásár” című mesét. A mese feldolgozása után elkészítette minden csapat a címerét felhasználva az eddig megszerzett tudásukat. Ezt követően minden csapat bemutatta saját címerét.

IMG_20170405_144734

IMG_20170407_154335A képre kattintva megtekinthető a galéria.

Ugyancsak a második nap keretében a gyerekek betekintést nyerhettek a kiadványszerkesztés alapjaiba, melyre a délutáni napközis foglalkozások keretében került sor.  Ez kiemelkedő fontossággal bírt, hiszen ezen kiadvány képezte a krónikák dokumentációjának elkészítését. A gyermekek már jól ismerték a Paint képszerkesztő programot, így jól vették az akadályokat akkor is, amikor az informatika tanár bevezette őket az Adobe Photoshop program fortélyaiba. A programban megtanult funkciók:

  1. Az A4-es oldal mérete
  2. Új lap felvétele A4-es méretben
  3. Vonalhúzás
  4. Layerek
  5. Médiumok elhelyezése a lapon (releváns képek, digitális témahét logója)
  6. Mentés nyomtatható formátumban(PDF)

Elkészült tehát a lapozható krónikás újság, mely a soron következő napokon került kitöltésre.

3. nap

Ezen a napon könyvtárlátogatáson vettünk részt, ahol digitális sétát tettünk Mátyás udvarában. Megtekintettük a Budai várat és a Visegrádi Fellegvárat is. Hírnök érkezett: –         Mátyás megrendelést adott új várának makettjét készítsék el. A gyerekek csoportban dolgoztak, nagy lelkesedéssel készítették Mátyás király új lakhelyét. Délutáni foglalkozáson a várlakóiról, ruhaviseletének jellemzőiről beszéltünk. Ezután mindenki elkészítette a saját városlakóját, végül egy rövid mozgófilmet forgattunk Mátyás király udvarában. IMG_20170405_141709

IMG_20170405_132907

A képre kattintva megtekinthető a galéria.

4. nap

A gyerekek izgatottan várták ma mit fogunk csinálni. Készségfejlesztő óráinkon a megtervezett várlakókat készítettük el, melyeket hurkapálcára rögzítettünk. A gondos munkálkodás után megnéztük Mátyás király és Kinizsi történetét. Megismerkedtünk a Kinizsi című olvasmánnyal, valamint internetről letöltött kis filmek segítségével új ismereteket szereztek Pálról és a Fekete seregről. Délután mozgásos játékokat szerveztünk  a gyerekeknek.

Magyar <—> török viszály: a törökök ismét támadni akarnak bennünket, készüljünk fel a visszaverésére. Erőnléti feladatok: kötélhúzás, futóverseny, páros sorversenyek. A gyerekek nagyon évezték.

IMG_20170403_145114

A képre kattintva megtekinthető a galéria.

5. nap

Nagy izgalomban voltak a gyerekek a projektzáró napon. Teli lelkesedéssel várták, milyen újabb próbákat kell teljesíteniük. Egy újabb ismeretszerző kisfilm segítségével betekintést kaptunk a Mátyás korabeli ételekről, italokról, az udvarban folyós életről. Közben reneszánszkori zenét hallgattunk. Megismerkedtünk a lanttal, különféle fűszerekkel. A feladat az volt, hogy állítsanak össze Mátyás királynak egy menüt ebédre. Nagyon élvezték a gyerekek. Több olyan étel van amelyet ma is fogyasztanak. Mikor mindenki jól lakott a finom ételekkel egy kis mozgással folytattuk. „Adj király katonát” . Nagyon jól érezték magukat.

Délutáni közös programunk a projektzárás volt. Felsorolták a programokat melyekben részt vettek, elmesélték mit tanultak milyen élményekkel gazdagodtak. A fiúk természetesen a fegyverek megismerését és a törökök elleni felkészülési játékokat élvezték a legjobban. A lányok az udvarban élő előkelő hölgyek ruházatát emelték ki. Mindenki örült, hogy sok számítógépen lévő feladatokat végezhettek. Felismerték, hogy a számítógép nem csak játékra való, hanem számos új ismereteket szerezhetnek.

Zárásként:   „Lovaggá avatás” Mivel mindenki teljesítette a kihívásokat és a próbákat kiállta, lovaggá ütöttük, majd oklevéllel jutalmaztuk. IMG_20170405_153130

 A képre kattintva megtekinthető a galéria.

A gyermekek által készített dokumentáció az alábbi linken érhető el!